2004 - A Foreign Sound - Caetano Veloso


A Foreign Sound foi lançado em abril de 2004 e é uma homenagem de Caetano Veloso ao universo das canções anglo-americanas que, para ele, são as melhores do mundo. Desejo antigo e primo de Fina Estampa, o disco é composto por uma seleção demasiadamente variada de standards que vão de Cole Porter a Bob Dylan, passando por Gershwin, Jerome Kern, Richard Rodgers, Duke Ellington, Kurt Cobain e Stevie Wonder: tudo sob a perspectiva da bossa nova e do tropicalismo. O título do álbum veio de It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding), feita por Bob Dylan. Caetano também ressalta Feelings, canção hit internacional nos Estados Unidos durante os anos 70, escrita por um brasileiro. The Carioca, música que inaugura o disco, fez parte da trilha sonora do filme "Flying Down to Rio" nos anos 30. Aqui, essa canção americana sobre brasileiros é absorvida e devolvida com percussão baiana num disco de músicas americanas feito por um brasileiro. Esse espelhamento antropofágico aparece também em Diana, quando é citado o arranjo de Rogério Duprat para a tropicalista Baby que, por sua vez, trazia o verso amoroso de Paul Anka. Sobre mais canções, Caetano declarou que The man i love só o interessou quando introduziu o andamento de uma marcha bossa; Stardust faz menção direta ao chorinho através do bandolim elétrico de Armandinho e Cry me a river é tão Monsueto que ganhou tamborim e surdo em referência ao samba. Em dezembro de 2003, o cantor fez uma série de apresentações beneficentes no Bar Baretto, no Hotel Fasano em São Paulo, revelando o repertório de A Foreign Sound. O pocket show foi registrado nos Extras do doumentário "Coração Vagabundo", de 2008. Após passagem pelo Carnegie Hall, em Nova Iorque, o The New York Times lançou uma extensa matéria sobre Caetano, apontando-o como um dos mais inovadores compositores do mundo. 

Caetano"A Foreign Sound é o resultado de um projeto que não era ideia minha, propriamente. Foi ideia do Bob Hurwitz. Ele queria que eu fizesse um disco com canções americanas e um dia ele me convenceu. Eu fui adiando, achava que podia ser bonito, mas tinha que fazer muita coisa... queria fazer meu disco de cada ano e, então, parar pra fazer um disco com as canções americanas era interessante, mas eu preferia deixar pra depois, pra depois... até que um dia o Bob disse: "Caetano, você tem que fazer esse disco das canções americanas porque você é o único que pode cantar Cole Porter e Bob Dylan no mesmo álbum". Aí eu achei engraçado. Isso me convenceu. Eu estava saindo de Nova Iorque, tomei o avião e lá fiquei pensando um jeito de tratar algumas canções como eu fiz com as canções hispano-americanas, passando pelo filtro da bossa nova e do tropicalismo. E, de fato, fiz. Terminei fazendo A Foreign Sound neste mesmo esquema, com muitos tratamentos diferentes pra cada canção, mas que vêm de uma mirada que tem como formação a bossa nova  e a experiência do tropicalismo." (Caetano Veloso em entrevista para seus 70 anos, 2012).

“No disco de standards do Rod Stewart as canções são tratadas diretamente, não tem o risco, como no meu, de fazer surgir na mente do ouvinte a palavra releitura, que é um pouco cafona. Embora eu saiba que mesmo no meu caso essa questão é driblada e retorcida. Cada faixa do meu disco possui muitas camadas de leituras possíveis, mas são tantas as versões com esse repertório que não acho que essas observações possam fazer meu álbum relevante para um ouvinte americano. Com a bossa nova, e também depois, com os mineiros do Clube da Esquina, houve alguma influência da canção brasileira na americana. Mas houve muito mais o contrário, o Pat Metheny disse isso numa entrevista, e eu concordo. Existe a o obra de Cole Porter, George Gershwin, Richard Rodgers, Duke Ellington, de todo o pessoal do jazz, seja na composição ou sobretudo na interpretação, Thelonious Monk, Miles Davis, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Sarah Vaughan, Frank Sinatra… É muita gente, o nível é muito alto. Depois disso vieram as transgressões do rock. E olha que o Brasil tem uma música popular extraordinária. Mas, em linhas gerais, os americanos estão na ponta.” (Caetano Veloso para o Jornal do Brasil, 2004).

"Fina Estampa foi recebido sem entusiasmo pelo público mais caloroso do mundo - o portenho. Não parei o trânsito no México nem em Miami. A Foreign Sound não vai fazer sucesso nos países de língua inglesa, nem tenho intenção de impor meu nome nos Estados Unidos. Eu sei que estou arriscando minha respeitabilidade com ele. De certa maneira, o disco depõe contra mim. Eu o chamo de 'a difficult easy listening' (música comercial difícil). É um trabalho esquisito e apareceu com atraso. Eu deveria tê-lo gravado dez anos atrás, ou, pelo menos, antes dos dois CDs do Rod Stewart com standards. Mas, enfim, decidi lançá-lo porque era uma coisa que eu queria fazer". (Caetano Veloso em entrevista para a Revista Época, 2004).

"Quando eu gravei aquele Fina Estampa, que era todo cantado em espanhol, evidentemente não foi um acontecimento no mundo dos discos de canções de língua espanhola, mas ele causou alguma modificação na mente de algumas pessoas, de alguns grupos de pessoas, mesmo nos países de língua espanhola. No modo de sentir e entender aquelas canções. O máximo que eu posso esperar desse disco agora é aconteça algo semelhante com as canções de língua inglesa. Ou seja, evidentemente não será um disco com canções de língua inglesa para causar um impacto no mundo dos discos de canções de língua inglesa. Precisaria que fosse muita coisa, que eu não posso fazer, não sei... mas que ele possa oferecer a algumas pessoas, mesmo nos países de língua inglesa, algo dessa visão oblíqua, assim, a respeito desse repertório. Já terá sido cumprida a minha tarefa." (Caetano Veloso. Documentário: "Coração Vagabundo", 2008).

"Quando gravei Fina Estampa e A Foreign Sound, que são dois discos em línguas estrangeiras, com canções estrangeiras, eu me referia sobretudo à minha infância. Parecem discos sobre coisas estrangeiras. E, curiosamente, as pessoas não sabem, mas digo agora, de toda a minha discografia são os dois mais baseados em recordações." (Caetano Veloso para o El País, 2014).
 
Release

A idéia de fazer A Foreign Sound é muito velha. Na verdade, quando estava em Londres (de 1969 a 72), conversando com amigos, já falava disso e pensava em fazer um CD com repertório anglo-americano quando voltasse ao Brasil. Trinta anos se passaram e a idéia, a forma de fazer ou não este CD, mudou muito.

Há cerca de dez anos fui a Nova Iorque completamente decidido a não fazer mais esse trabalho. Bob Hurwitz, presidente da Nonesuch, me cobrou e eu disse que a idéia não existia mais, que eu a achava sem interesse. Bob insistiu, disse que eu era a única pessoa do mundo que poderia gravar Cole Porter e Bob Dylan num mesmo CD. No avião de volta ao Brasil, pensando na conversa com Bob, me animei. Lembrei de It's alright, ma, do Bob Dylan (de onde saiu o título do CD que afinal fiz), pensei em gravar só com voz e cello, com Jaques Morelenbaum fazendo o que Dylan faz no violão e que parece o Se entrega, Corisco, de Sérgio Ricardo para Deus e o Diabo. Sempre tive grande intimidade com o repertório anglo-americano, sou fã não só do auge dos anos 20, 30, 40 e 50, mas também do pós-rock- n'-roll, cujo maior representante é Bob Dylan.

Depois disso, a idéia do disco voltou a esfriar. Fiz Circuladô, e Livro e Prenda Minha e Noites do Norte e Noites do Norte Ao Vivo. Fazendo A Foreign Sound, sofri muitas vezes por não fazer outras coisas que estava inspirado a fazer. Também, virou um pouco lugar-comum para músicos de minha geração visitar a grande canção norte-americana. Há uma espécie de desafio na feitura deste CD. Gravei-o agora porque posso fazer qualquer coisa.

Quando fiz Fina Estampa (1995), já pensava na questão de mexer em uma área de maior poder, que é a língua espanhola. A língua portuguesa é um gueto: embora haja muitos falantes dentro do mundo português, há muito poucos fora dele. Inglês é muito mais poder do que espanhol. Parece que ambiciono ampliar o mercado, entrar no grande mundo! Tenho ambições até maiores do que essa, mas não exatamente essa. Cantar as canções americanas é voltar a pontos de minha vida e da cultura de massas do século XX. Tenho ternura pelo material. Eles produziram a canção pop mais bonita do mundo, todas essas músicas já foram cantadas pelos melhores. O nível de composição e de execução dos americanos é um paradigma para o Ocidente.

A Foreign Sound é um disco atípico - tomei liberdades maiores na seleção, que é alienígena para quem quer que seja. Não supunha que pudesse fazer nada de relevante. Pode ser que as minhas gravações suscitem algum interesse enviesado. Não espero mais do que isso. (Caetano Veloso, abril de 2004).


Texto do encarte

Então o mundo começou com um big bang. Não só as criaturas mais estranhas na galáxia mais remota aparecem falando inglês nos filmes: o próprio universo surgiu emitindo uma expressão tipicamente inglesa. Era tão parecido com bang-bang que o cientista britânico que a criou não resistiu. Por que não bubble gum? - enquanto eu me deleitava em inventar piadas como essas, meu amigo Zé Miguel Wisnik (que contribuiu com a frase “Se tudo começou no big bang só podia acabar no Big Mac") lembrou a tirada que Nelson Rodrigues repetia em suas crônicas sobre futebol: “O mundo começou num Fla - Flu". Nelson certamente estava se referindo à importância transcendental das partidas em que o Flamengo e o Fluminense se enfrentavam, mas ele também nos trazia à mente o sentimento de certas tardes de domingo, luminosas, ainda que envoltas em mistério. O fato é que “Fla-Flu” soa muito mais como o sopro divino do que a cena de duelo de caubóis proposta pelo cientista inglês. E, no entanto, o maior escritor brasileiro do século XX, Guimarães Rosa, fez o personagem central de sua obra-prima "Grande sertão: veredas" dizer: “E Deus, se vier, que venha armado".

Frank Sinatra: “O rock-n'-roll cheira a coisa forçada e falsa. Ele é cantado, tocado e escrito em sua maior parte por brutamontes cretinos e, por meio de sua quase imbecil reiteração e suas letras maliciosas, lúbricas, pornográficas, sujas, se tornou a música marcial de todos os delinqüentes de costeleta que existem na face da terra. É a forma de expressão mais feia , brutal , desesperada e nociva que tive a infelicidade de ouvir " .

Miles Davis: “O que mais me chateava era que os críticos estavam começando a falar de Chet Baker na banda de Gerry Mulligan como se ele fosse a segunda vinda de Jesus Cristo. E ele tocando igual a mim - pior do que eu, mesmo quando eu era um drogado da pior espécie”.

Chet Baker: "Sim, eu espero que Deus exista, assim eu posso agarrar ele pelo pescoço e ele tá fodido".

Elvis Presley: “Eu tenho medo é que eles botem ela numa coisa moderna demais... Eles vão dar a ela alguma música que eu tenho medo que seja mais do tipo Julie London. Eles tinham que dar a ela algo como o que Connie Francis canta. Alguma coisa com tripas e garra".

Um personagem em "O Cinema Falado", longa-metragem que dirigi em 1986: “A língua inglesa é um assunto importante para quem quer dominar a música porque é a língua da dominação. Eu quero dominar a música. Meu mestre quer dominar o domínio. Eu vou ensinar música a ele".

Carlos Fernando (ex-vocalista do Nouvelle Cuisine, uma banda de São Paulo cuja curiosa condição de ser um grupo brasileiro com nome francês que toca música americana fascinava Oscar Castro Neves): “Não gosto de Chet Baker como cantor: aquelas notas sem vibrato com a voz tremendo no fim. O estilo anos-sessenta de Nina Simone é chato: a voz também treme e não há verdadeiro vibrato. Cantar bem é Sarah Vaughan. Ela ainda é a ponta-de-lança. O negócio é: as improvisações de Ella e tudo de Sarah. E, quanto a cantores, meu favorito é Mel Thormé...".

Eu acho que sonhei que li num jornal do Rio uma entrevista com Pat Metheny em que ele diz: "Estou de saco cheio de ouvir jornalistas daqui me perguntarem sobre a importância que alguns músicos brasileiros tiveram em meu desenvolvimento musical. A música americana tem me influenciado muito mais. A música americana tem tido também influência maior sobre os músicos brasileiros que vocês sugerem que me influenciaram do que a música brasileira jamais poderia ter sobre um músico americano".

Caetano Veloso: "Ivan Lins é música; Nirvana é lixo".

Bob Dylan: “Talvez algumas pessoas gostem da suavidade de um cantor brasileiro. Eu já desisti de fazer qualquer tentativa de atingir a perfeição”.

Jaques Morelenbaum: "Os americanos pensam que Feelings é realmente uma música americana; eles também pensam que os irmãos Wright inventaram o avião".

Por todo o mundo há pessoas que gostariam de achar um meio de agradecer à música popular americana por ter enriquecido e embelezado suas vidas. Muitos tentam. É o que faço aqui. (Caetano Veloso, 2004).

O show a foreign sound: Caetano Veloso (voz e violão), Jaques Morelenbaum (cello), Lula Galvão (violão), Pedro Sá (guitarra), Jorge Elder (baixo), Carlos Bala (bateria), Leonardo Reis (percussão) e Orquestra.

Jornal do Brasil.


O cenário do show a foreign sound

por Hélio Eichbauer
Iluminação: Maneco Quinderé
Assistente de cenografia: Luiz Henrique Sá

Fotos: Acervo Luiz Henrique Sá.

Lista de Músicas

1 - Carioca (The Carioca)
(Edward Eliscu, Gus Kahn, Vincent Youmans)

2 - So in Love
(Cole Porter)

3 - I Only Have Eyes for You
(Al Dubin, Harry Warren)

4 - It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
(Bob Dylan)

5 - Body and Soul
(Edward Heyman, Robert Sour, John W. Green, Frank Eyton)

6 - Nature Boy
(Eden Ahbez)

7 - The Man I Love
(George Gershwin, Ira Gershwin)

8 - There Will Never Be Another You
(Harry Warren, Mack Gordon)

9 - Smoke Gets in Your Eyes
(Jerome Kern, Otto Harbach)

10 - Diana
(Paul Anka)

11 - Sophisticated Lady
(Duke Ellington, Irving Mills, Mitchell Parish)

12 - Come as You Are
(Kurt Cobain)

13 - Feelings
(Morris Albert, Louis Gaste)

14 - Summertime
(George Gershwin, Ira Gershwin, Dubose Heyward, Dorothy Heyward)

15 - Detached
(Arto Lindsay, Ikue Mori, Tim Wright)

16 - Jamaica Farewell
(Lord Burgess)

17 - Love for Sale
(Cole Porter)

18 - Cry Me a River
(Arthur Hamilton)

19 - If It's Magic
(Stevie Wonder)

20 - Something Good
(Richard Rodgers, Oscar Hammerstein)

21 - Stardust
(Mitchell Parish, Hoagy Carmichael)

22 - Blue Skies
(Irving Berlin)

Faixa Bônus: Love Me Tender
(Elvis Presley, Vera Matson)

Faixas gravadas para edições estrangeiras do disco: 

Always
(Irving Berlin)

Manhattan
(Richard Rodgers/Lorenz Hart)

(Nothing But) Flowers
(David Byrne, Chris Frantz, Jerry Harrison, Tina Weymouth)

Vamos às Letras

1 - Carioca (The Carioca) (Edward Eliscu, Gus Kahn, Vincent Youmans)

Say, have you seen the carioca?
It's not a foxtrot or a polka
It has a little bit of new rhythm
A blue rhtthm that sights

It has a meter that is tricky
A bit of wicked wacky-wicky
But when you dance it with a new love
There's a true love in her eyes

You dream of a new Carioca
It's theme is a kiss and a sight
You dream of a new carioca
When music and lights are gone and we're saying goodbye

Two heads together, they say are better than one
Two heads together, that's how the dance's begun
Two arms around you and lips that sigh
I'm yours anda you're mine

While the carioca carries you away
While we carioca till the break of day

Now that you've done the carioca
You'll never care to do the polka
And then you'll realize the blue hula and a bamboola are through

Tomorrow morning you"ll discover
You're just a carioca lover
And when you dance it with a new love
There'll be true love just for you

You'll dream of a new carioca
Its theme is a kiss and a sigh
You'll dream of a new carioca
When music and lights are gone and we're saying goodbye
When music lights are gone and we're saying goodbye
When music lights are gone and we're saying goodbye

Comentário de Caetano: "É uma falsa canção de um país tropical, por isso coloquei a percussão baiana, que são ritmos tropicais que não existem. O disco apresenta uma diversidade muito grande de arranjos, nada da voz empostada e de uma cascata de violinos que se esperaria de um disco de standards." (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004).

2 - So in Love (Cole Porter)

Strange dear, but true, dear
When I'm close to you, dear
The stars fill the sky
So in love with you am I

Even without you
My arms fold about you
You know darling why
So in love with you am I

In love with the night mysterious
The night when you first were there
In love with my joy delirious
When I knew that you could care

So touch me, and hurt me
Deceive me, desert me
I'm yours, till I die...
So in love... So in love...
So in love with you, my love... am I...

Comentário de Caetano: "So in Love é outro samba-canção pré-bossa nova." (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004). 

3 - I Only Have Eyes for You ( Al Dubin, Harry Warren)

Are the stars out tonight?
I don't know if it's cloudy or bright
'Cause i only have eyes for you, dear
My love must be some kind of blind love
I don't see anybody but you
The moon may be high
But i can't see a thing in the sky
'Cause i only have eyes for you
And dear, i wonder if you find love
An optical illusion, too?

I don't know if we're in a garden
Or on a crowded avenue
You are here, so am i
Maybe millions of people go by
But they all disappear from view
I only have eyes for you
My love must be
Some kind of blind love
I don't see anybody but you

4 - It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) (Bob Dylan)

Darkness at the break of noon
Shadows even the silver spoon
The handmade blade, the child's balloon
Eclipses both the sun and moon
To understand you know too soon
There is no sense in trying.

Pointed threats, they bluff with scorn
Suicide remarks are torn
From the fool's gold mouthpiece
The hollow horn plays wasted words
Proves to warn
That he not busy being born
Is busy dying.

Temptation's page flies out the door
You follow, find yourself at war
Watch waterfalls of pity roar
You feel to moan but unlike before
You discover
That you'd just be
One more person crying.

So don't fear if you hear
A foreign sound to your ear
It's alright, Ma, I'm only sighing.

As some warn victory, some downfall
Private reasons great or small
Can be seen in the eyes of those that call
To make all that should be killed to crawl
While others say don't hate nothing at all
Except hatred.

Disillusioned words like bullets bark
As human gods aim for their mark
Made everything from toy guns that spark
To flesh-colored Christs that glow in the dark
It's easy to see without looking too far
That not much
Is really sacred.

While preachers preach of evil fates
Teachers teach that knowledge waits
Can lead to hundred-dollar plates
Goodness hides behind its gates
But even the president of the United States
Sometimes must have
To stand naked.

An' though the rules of the road have been lodged
It's only people's games that you got to dodge
And it's alright, Ma, I can make it.

Advertising signs that con you
Into thinking you're the one
That can do what's never been done
That can win what's never been won
Meantime life outside goes on
All around you.

You lose yourself, you reappear
You suddenly find you got nothing to fear
Alone you stand with nobody near
When a trembling distant voice, unclear
Startles your sleeping ears to hear
That somebody thinks
They really found you.

A question in your nerves is lit
Yet you know there is no answer fit to satisfy
Insure you not to quit
To keep it in your mind and not fergit
That it is not he or she or them or it
That you belong to.

Although the masters make the rules
For the wise men and the fools
I got nothing, Ma, to live up to.

For them that must obey authority
That they do not respect in any degree
Who despise their jobs, their destinies
Speak jealously of them that are free
Cultivate their flowers to be
Nothing more than something
They invest in.

While some on principles baptized
To strict party platform ties
Social clubs in drag disguise
Outsiders they can freely criticize
Tell nothing except who to idolize
And then say God bless him.

While one who sings with his tongue on fire
Gargles in the rat race choir
Bent out of shape from society's pliers
Cares not to come up any higher
But rather get you down in the hole
That he's in.

But I mean no harm nor put fault
On anyone that lives in a vault
But it's alright, Ma, if I can't please him.

Old lady judges watch people in pairs
Limited in sex, they dare
To push fake morals, insult and stare
While money doesn't talk, it swears
Obscenity, who really cares Propaganda, all is phony.

While them that defend what they cannot see
With a killer's pride, security
It blows the minds most bitterly
For them that think death's honesty
Won't fall upon them naturally
Life sometimes
Must get lonely.

My eyes collide head-on with stuffed graveyards
False gods, I scuff
At pettiness which plays so rough
Walk upside-down inside handcuffs
Kick my legs to crash it off
Say okay, I have had enough
What else can you show me?

And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head in a guillotine
But it's alright, Ma, it's life, and life only

Comentário de Caetano: "Está no disco por teimosia. Foi a primeira música que pensei em fazer há uns 10 anos. O título saiu dessa música quando já tinha desistido de gravá-la." (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004).
 
5 - Body and Soul (Edward Heyman, Robert Sour, John W. Green, Frank Eyton)

My heart
Is sad and lonely
For you I sigh
For you dear only
Why haven't you
Seen it?
I'm all for you
Body and soul

I spend my days
In longing
And wondering why
It's me you're wronging
I tell you I mean it
I'm all for you
Body and soul

I can't believe it
It's hard to conceive it
That you'd
Turn away romance
Are you pretending?
Looks like the ending
Unless I could have
One more chance to prove

Dear
My life's a wreck
You're making
You know that I'm yours
For just the taking
I'd gladly surrender
Body and soul

Comentário de Caetano: "Uma canção em que você se sente bem, uma canção de que Augusto de Campos gostava, mais uma razão para incluí-la. Gravei só com violão e depois chamei o Zeca Assumpção (baixo) e o Ricardo Silveira (guitarra) e eles tocaram em cima do violão, um quatro por quatro simples, clássico." (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004).

6 - Nature Boy (Eden Ahbez)

There was a boy
A very strange enchanted boy
They say he wandered very far, very far
Over land and sea
A litte shy and sad fo eye
But very wise was he

And then onde day
A magic day he passed my way
And while we spoke of many things
Fools and kings
This he said to me
"The greatest thing you'll ever learn
Is just to love and be loved in return"

7 - The Man I Love (George Gershwin, Ira Gershwin)

Someday he'll come along
The man I love
And he'll be big and strong
The man I love
And when he comes my way
I'll do my best
To make him stay

He'll look at me and smile
I'll understand
And in a little while
He'll take my hand
And though it seems absurd
I know we both
Won't say a word

Maybe
I shall meet him Sunday
Maybe monday, maybe not
Still I'm sure
To meet him one day
Maybe Tuesday
Will be my good news day

He'll build a little home
Just meant for two
From which I'd never roam
Who would, would you?
And so all else above
I'm wating
For the man I love

Comentário de Caetano: "Resolvi tocar como uma marchinha bossa, que nem Coração Vagabundo, e ficou bem bacana." (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004).

“É uma dessas canções americanas que a gente ouvia desde pequeno. Já adulto, na juventude, eu a ouvi cantada por Ella Fitzgerald e também por Billie Holliday, e a amei mais ainda. Mais tarde, vi um espetáculo de Pina em que um dos dançarinos dizia a letra em linguagem de sinais, o que me deixou deslumbrado. Havia uma história de que Frank Sinatra se queixava da letra ser tão claramente dirigida a um homem amado, o que, naqueles tempos, o impedia de gravá-la. Ira Gershwin chegou a fazer uma letra para ser cantada por homens. Um cantor gravou, não lembro quem. Quando a gravei, quis manter a letra original. É bonito aquilo tudo dito por um sujeito lírico feminino”. (Caetano Veloso para o Portal G1, 2023).

8 - There Will Never Be Another You (Harry Warren, Mack Gordon)

There will be
Many other nights
Like this
And i'll be
Standing here
With someone new
There will be
Other songs to sing
Another fall
Another spring
But there
Will never be
Another you

There will be
Other lips
That i may kiss
But they
Won't thrill me
Like yours used to do
Yes
I may dream
A million dreams
But how
Can they come true
If there
Will never ever
Be another you?

There will be
Many other
Nigths like this
And i'll be
Standing here
With someone new
There will be
Other songs to sing
Another fall
Another spring
but there
Will never be
Another you

There will be
Other lips
That i may kiss
But they
Won't thrill me
Like yours used to do
Yes
I may dream
A million dreams
But how
Can they come true
If there will never
Ever be another you?

9 - Smoke Gets in Your Eyes (Jerome Kern, Otto Harbach)

They ask me how I knew
My true love was true
I ofcourse reply
Something inside
Cannot be denied

They said
Some day you'll find
All who love are blind
When your heart's on fire
You must realise
Smoke gets in your eyes

So I chaffed them
And I gayly laughed
To think they could doubt
To think
They could doubt my love

But today
My love has flown away
I am without my love

Now laughing friends deride
Tears I cannot hide
So I smile and say
When a lovely flame dies
Smoke gets in your eyes

But today my love
Has flown away
I am without
I'm without my love

And now
Laughing friends deride
Tears I cannot hide
So I smile and say
When a lovely flame dies
Smoke gets in your eyes

10 - Diana (Paul Anka)

I'm so young and you're so old
This, my darling, I've been told
I don't care just what they say
'Cause forever I will pray
You and I will be as free
As the birds up in the trees
Oh, please stay by me, Diana

Thrills I get when you hold me close
Oh, my darling, you're the most
I love you but do you love me
Oh, Diana, can't you see
I love you with all my heart
And I hope we will never part
Oh, please stay with me, Diana

Oh, my darlin', oh, my lover
Tell me that there is no other
I love you with my heart
Oh-oh, oh-oh, oh-oh
Only you can take my heart
Only you can tear it apart
When you hold me in your loving arms
I can feel you giving all your charms
Hold me, darling, hold me tight
Squeeze me baby with all your might
Oh, please stay by me,
Baby I love You, Diana
Baby I love You, Diana

Comentário de Caetano: "Sempre esteve e nunca sairia. Quando fiz Baby, pus um contraponto de Diana. Quando eu estava no clássico, eu adorava esta música e Baby é uma das maiores canções do Tropicalismo." (Caetano Veloso para o Jornal o Globo, 2004). 

11 - Sophisticated Lady (Duke Ellington, Irving Mills, Mitchell Parish)

They say into
Your early life
Romance came
And in this heart
Of yours
Burned a flame
A flame
That flickered
One day
And died away

Then
With disillusion
Deep in your eyes
You learned
That fools in love
Soon grow wise
The years
Have changed you
Somehow
I see you now

Smoking, drinking
Never thinking
Of tomorrow
Nonchalant
Diamonds shining
Dancing, dining
With some man
In a restaurant
Is that all
You really want?

No
Sophisticated lady
I know
You miss the love
You lost long ago
And when nobody
Is nigh you cry

Is that all
You really want?

No
Sophisticated lady
I know
You miss the heart
You lost long ago
And when nobody
Is nigh you cry

12 - Come as You Are (Kurt Cobain)

Come as you are, as you were,
As I want you to be
As a friend, as a friend, as an old enemy

Take your time, hurry up
Choice is yours, don't be late
Take a rest as a friend as an old memory.
Memory.
Memory.
Memory.

Come dowsed in mud, soaked in bleach
As I want you to be
As a trend, as a friend, as an old memory.
Memory.
Memory.
Memory.

And I swear that I don't have a gun
No I don't have a gun.
I don't have a gun

Comentário de Caetano: "Nevermind é um dos discos mais lindos do rock, fica entre os cinco mais do rock e de todos os tempos também. É uma canção de amor que se liga à tradição da canção e tem um twist." (Caetano Velso para o Jornal O Globo, 2004). 

13 - Feelings (Morris Albert, Louis Gaste)

Feelings
Nothing more
Than feelings
Trying to forget my
Feelings of love
Teardrops
Rolling down on my face
Trying to forget my
Feelings of love

Feelings
For all my life
I'll feel it
I wish
I've never met you, girl
You'll never come again

Feelings, feelings
Feel you
Again in my arms

Feelings
Feelings
Like I've never lost you
And feelings
Like I've never have you
Again in my heart

Feelings
For all my life
I'll feel it
I wish
I've never met you, girl
You'll never come again

Feelings
Feelings
Like I've never lost you
And feelings
Like I've never have you
Again in my life

Feelings, feelings
Feelings
Again in my arms
Feelings

Comentário de Caetano: "Feelings é uma falsa canção americana que se tornou um standard. Uma canção que saiu do fundo do poço do subdesenvolvimento que os americanos pensam que é americano. Cantar sério é a ironia da não ironia. O grupo Offspring já tinha gravado com ironia, daí fiz a sério." (Caetano Veloso para o Jornal o Globo, 2004).

14 - Summertime (George Gershwin, Ira Gershwin, Dubose Heyward, Dorothy Heyward)

Summertime the weather is easy
Fish are jumping out
And the cotton is high

Your daddy's rich
And your ma is good-looking
So hush, little baby
Don't you cry, don't you cry

One of these mornings
You've got to rise up singing
Then you're spread your wings
And you'll take to the sky

But until that morning
That ain't nothing can be and you
Please daddy and mammy
Standing by

15 - Detached (Arto Lindsay, Ikue Mori, Tim Wright)

Just two points of contact
I don't have too much detachment
I just get in there
And I play scrabble
Don't want no pumpy dog "Uh uh"
I'm taken possesion
I'm too blond for y'all
I hit you as I fall

16 - Jamaica Farewell (Lord Burgess)

Down the way
Where the nights are gay
And the sun shines daily
On the mountaintop
I took a trip
On a sailling ship
And when I
Reached Jamaica
I made a stop

But I'm sad
To say I'm on my way
Won't be back
For many a day
My heart is down
My head
Is turning around
I had to leave
A little girl
In Kingston town

Down at the market
You can hear
Ladies cry out while
On their heads
They bear
Akee rice
Salt fish are nice
And the rum is fine
Any time of year

But I'm sad to say
I'm on my way
Won't be back
For many a day
My heart is down
My head
Is turning around
I had to leave
A little girl
In Kingston town

Sounds of laughter
Every where
And the dancing girls
Swaying to and fro
I must declare
My heart is there
Though I've been
From Maine to Mexico

But I'm sad to say
I'm on my way
Won't be back
For many a day
My heart is down
My head
Is turning around
I had to leave
A little girl
In Kingston town
Down the way

Where the nights are gay
And the sun shines daily
On the mountaintop
I look a trip
On a sailing ship
And when I reached
Jamaica I made a stop

But I'm said to say
I'm on my way
Won't be back
For many a day
My heart is down
My head
Is turning around
I had to leave
A little girl
In Kingston town

17 - Love for Sale (Cole Porter)

Love for sale,
Appetising young love for sale.
Love that's fresh and still unspoiled,
Love that's only slightly soiled,
Love for sale.
Who will buy?
Who would like to sample my supply?
Who's prepared to pay the price,
For a trip to paradise?
Love for sale
Let the poets pipe of love
in their childish way,
I know every type of love
Better far than they.
If you want the thrill of love,
I've been through the mill of love;
Old love, new love
Every love but true love
Love for sale.

Appetising young love for sale.
If you want to buy my wares.
Follow me and climb the stairs
Love for sale.
Love for sale.

18 - Cry Me a River (Arthur Hamilton)

Now you say you're lonely
You cry the whole night through
Well, you can cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you

Now you say you're sorry
For bein' so untrue
Well, you can cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you

You drove me, nearly drove me
Out of my head
While you never shed a tear
Remember
I remember all that you said
Told me love was too plebeian
Told me you
Were through with me

And now you say you love me
Well, just to prove you do
Come on and cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you

I cried a river over you
I cried a river over you
I cried a river over you

Comentário de Caetano: "Em Cry me a River, canção que na versão de Julie London com a guitarra de Barney Kessel influenciou diretamente o estilo cool da bossa nova, quis fugir desse formato da bossa nova. Fizemos com surdo e tamborim, como um samba-canção de Monsueto, é um Mora na Filosofia." (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004). 

19 - If It's Magic (Stevie Wonder)

If it's magic
Then why can't it be everlasting?
Like the sun that always shines
Like the poets in this rhyme
Like the galaxies in time

If it's pleasing
Then why can't it be never leaving?
Like the day that never fails
Like on seashores there are shells
Like the time that always tells

It holds the key to every heart
Throughout the universe
It fills you up without a bite
And quenches every thirst

SoIf it's special
Then with it why
Aren't we as careful
As making sure
We dress in style
Posing pictures with a smile
Keeping danger from a child

It holds the key to every heart
Throughout the universe
It fills you up without a bite
And quenches every thirst

So
If it's magic
Why can't we make it everlasting?
Like the lifetime of the sun
It will leave no heart undone
For there's enough for everyone

20 - Something Good (Richard Rodgers, Oscar Hammerstein)

Perhaps i had a wicked childhood
Perhaps i had a miserable youth
But somewhere in my wicked
Miserable past
There must have been a moment of truth
For here you are
Standing there
Loving me
Whether or not you should
So somewhere in my youth or childhood
I must have done something good
Nothing comes from nothing
Nothing ever could
So somewhere in my youth or childhood
I must have done something good

Comentário de Caetano: "As canções da "Noviça Rebelde" são muito bonitas. Esta é tão singela que não resisti. As pessoas não se lembram fortemente como sendo da "Noviça", lembram mais de ''Sound of Music'' e ''My Favorite Things''. (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004). 

21 - Stardust (Mitchell Parish, Hoagy Carmichael)

Sometimes i wonder why i spend
The lonely nights
Dreaming of a song
That melody haunts my reverie
And i am once again whith you
When our love was new
And each kiss an inspiration
But that was long ago
And now my consolation
Is in the stardust of a song
Beside a garden wall
Where stars are bright
You are in my arms
The nightingale tells his fairy tale
Of paradise where roses grew
Though i dream in vain
In my heart it will remain
My stardust melody
The memory of love's refrain

Comentário de Caetano"Parece um chorinho. Pedi ao Armandinho para tocar um bandolim elétrico. Parece Pixinguinha." (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004). 

22 - Blue Skies (Irving Berlin)

Blue skies
Smiling at me
Nothing but
Blue skies
Do i see

Bluebirds
Singing a song
Nothing but
Bluebirds
All day long

Never saw the sun
Shining so bright
Never saw things
Going so right
Noticing the days
Hurryng by
When you're in love
My how the fly

Blue days
All of them gone
Nothing but
Blue skies
From now on

Comentário de Caetano: "Esta é uma prece adoro a clareza e a alegria de Irving Berlim. Sinto como uma prece. Você canta e aquilo te leva para o que a música está dizendo." (Caetano Veloso para o Jornal O Globo, 2004). 

Faixa Bônus: Love Me Tender (Elvis Presley, Vera Matson)

Love me tender
Love me sweet
Never let me go
You have made
My life complete
And I love you so

Love me tender
Love me true
All my dreams fulfilled
For my darlin' I love you
And I always will

Love me tender
Love me long
Take me to your heart
For it's there
That I belong
And we'll never part

Love me tender
Love me true
All my dreams fulfilled
For my darlin' I love you
And I always will

Love me tender
Love me dear
Tell me you are mine
I'll be yours
Through all the years
Till the end of time

Love me tender
Love me true
All my dreams fulfilled
For my darlin' I love you
And I always will

 Comentário de Caetano: "Esta é uma canção do século 19, melodia da época da guerra civil americana. Fizeram esta letra para o Elvis gravar. Eu cantava para ninar meu filho Moreno e pedi ao Jaquinho uma celesta." (Caetano Veloso para o Jornal OGlobo, 2004). 

Faixas gravadas para edições estrangeiras do disco: 

Always (Irving Berlin)

I'll be lovin' you, always
With a love that's true, always
When the things you've planned
need a helpin' hand
I will understand always, always

Days may not be fair, always
That's while I'll be there, always
Not for just an hour,
not for just a day
Not for just a year, always

I'll be lovin' you, always
With a love that's true, always
When the things you've planned
need a helpin' hand
I will understand always, always

Days may not be fair, always
That's while I'll be there, always
Not for just an hour, not just a day
Not for just a year, always

Manhattan (Richard Rodgers, Lorenz Hart)

We'll have Manhattan
The Bronx
And Staten Island too
It's lovely going through
The zoo

It's very fancy
On old Delancey Street
You know
The subway charms us so
When balmy breezes blow
To and fro

And tell me what street
Compares
With Mott Street
In July
Sweet pushcarts
Gently gliding by

The great big city's
A wondrous toy
Just made
For a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy

We'll go to Greenwich
Where modern men itch
To be free
And Bowling Green
You'll see
With me

We'll bathe at Brighton
The fish you'll frighten
When you're in
Your bathing suit so thin
Will make
The shellfish grin
Fin to fin

And South Pacific
Is a terrific
Show they say
We both may
See it close
Some day

The city's glamour
Can never spoil
The dreams
Of a boy and goil
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy

We'll have Manhattan
The Bronx
And Staten Island too
We'll try to cross
Fifth Avenue

As black as onyx
We'll find the bronix
Park express
Our flatbush flat
I guess will be
A great success
More or less

A short vacation
On inspiration
Point we'll spend
And in
The station house
We'll end

But civic virtue
Cannot destroy
The dreams
Of a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy

(Nothing But) Flowers (David Byrne, Chris Frantz, Jerry Harrison, Tina Weymouth)

Here we stand, like an Adam and an Eve,
Waterfalls, the Garden of Eden.
Two fools in love, so beautiful and strong,
The birds in the trees are smiling upon them.

From the age of the dinosaurs,
Cars have run on gasoline
Where, where have they gone?
Now it's nothing, but flowers.

There was a factory,
Now there are mountains and rivers.
You got it, you got it...

We caught a rattlesnake,
Now we got something for dinner.
We got it, we got it...

There was a shopping mall,
Now it's all covered with flowers.
You've got it, you've got it...

If this is paradise,
I wish I had a lawnmower.
You've got it, you've got it...

Years ago, I was an angry young man,
I'd pretend that I was a billboard.
Standing tall by the side of the road,
I fell in love with a beautiful highway.

This used to be real estate,
Now it's only fields and trees.
Where, where is the town?
Now it's nothing, but flowers.

The highways and cars
Were sacrificed for agriculture.
I thought that we'd start over,
But I guess I was wrong.

Once there were parking lots,
Now it's a peaceful oasis.
You got it, you got it...

This was a Pizza Hut,
Now it's all covered with daisies.
You got it, you got it...

I miss the honky tonks,
Dairy Queens, and 7-Elevens
You got it, you got it...

And as things fell apart,
Pobody paid much attention.
You got it, you got it...

I dream of cherry pies,
Candy bars, and chocolate chip cookies.
You got it, you got it...

We used to microwave,
Now we just eat nuts and berries.
You got it, you got it...

Don't leave me stranded here,
I can't get used to this lifestyle.

Músicos que participam do disco a foreign sound

Caetano Veloso, voz (1-22), violão (3), violão (12, 14, 18, 21), violão de aço (15)
Davi Moraes, guitarra elétrica (1, 16), violão de 10 cordas (10), baixo elétrico (1, 16), bateria (1)
Marcio Victor, timbau, caixa, torpedo, afoxé, bacurinha (1); tímpanos, caxixi, aro de tambor (10); estalar de dedos (14)
Jó, timbaus, tarolas, surdos virados (1); tímpanos, bumbo, aro de bateria (10); estalar de dedos (14)
Du, timbaus, tarolas, surdos virados (1); tímpanos, bumbos, caxixi (10); estalo de dedos (14)
André Junior, tímpanos, tarolas, surdos virados (1); tímpanos, bumbos (10); estalar de dedos (14)
Lula Galvão, violão (2, 7)
Zeca Assumpção, contrabaixo (2, 7, 18)
Marcelo Costa, bateria (2); tambor, tambor surdo (9)
Jaques Morelenbaum, violoncelo (2, 7, 13), estalar de dedos (14), celesta (17)
Violinos (2, 3, 5, 7, 14, 17, 20): Bernardo Bessler, solo ; Michel Bessler, Antonela Pareschi, Eduardo Hack, Paula Prates, Léo Ortiz, Mariana Sales, João Daltro, José Alves, Rogério Rosa, Walter Hack, Ricardo Amado, Paschoal Perrota, Carlos Mendes
Violas (2, 3, 5, 7, 14, 17, 20): Marie Springuel, Jesuina Passaroto, Eduardo Pereira e Ricardo Taboada
Violoncelos (2, 3, 5, 7, 14, 17, 20, 22): Marcus de Oliveira, Marcelo Sales e Hugo Pilger, Diana Lacerda, Fabio Presgrave , Ricardo Santoro, Alceu Reis, Marcio Mallard e Jorge Ranevsky
Yura Ranevski, violoncelo (2, 3, 5, 7, 14, 17, 20), estalo de dedo (14)
Jorge Helder, contrabaixo (2, 3, 5, 7, 9, 14, 17, 20)
Denner Campolina, contrabaixo (2, 3, 5, 7, 14, 17, 20)
Moreno Veloso, violoncelo, bombo ( 4); violão (10)
Pedro Sá, guitarra elétrica (4, 11, 19), pandeiro (4), baixo elétrico (10)
Carlos Bala, percussão (7, 14)
Carlos Malta, flauta C, flauta alto, flauta baixo ( 7); sax alto (8)
Andréa Ernest Dias, flauta alto (7)
Leo Gandelman, Miguel Gandelman, Zé Canuto, Dirceu Leite e Eduardo Morelenbaum, saxes alto; Marcelo Martins, Daniel Garcia, David Ganc, José Carlos Ramos, sax tenor; Henrique Band, sax barítono (8)
Luiz Brasil, violão (9)
Vitor Santos, trombones (9)
Dadi, violão de cordas de aço (10); violões de aço, guitarra elétrica, caixa de música, baixo elétrico (12)
Orlando Costa, caxixi africano, atabaque, bongôs, tama, efeitos (12)
Leo Gandelman, alto (14)
Pupilo (de Nação Zumbi), bateria (16)
DJ CIA, scratches (16)
Antônio Pinto, processamento digital e edição de percussão (teclas de saxofone) (16)
Andréa Ernest Dias, flauta (17)
Cristiano Siqueira Alves, Lucia Morelenbaum, clarinete (17)
Ismael de Oliveira, Francisco Soares, trompas (17)
Ricardo Silveira, guitarra elétrica (18)
Stephane San Juan, afoxé (19)
Marcio Bahia, percussão (20)
Carlinhos Brown, cajón baixo, tincajón, balafon, harpa Mary Cristo, bongô sinfônico, ponteiros, claves, efeitos cibernéticos, eletrônicos artesanais, mármores, vassouras, baú, bloco de madeira, batedeiras (22).

Caetano durante show no Bar Baretto (SP) em dezembro de 2003. Foto: Divulgação/Carol Quintanina.

Caetano no Carnegie Hall (Nova York), em 16 de abril de 2004. Foto: Reuters.

Ficha Técnica

Uma produção Universal Music
Dirigida por Caetano Veloso e Jaques Morelenbaum
Exceto: faixa 19 (co-produzida por Kassin e Berna Ceppas), faixa 4 (co-produzida por Pedro Sá e Moreno Veloso) e faixa 11 (co-produzida por Pedro Sá)
Diretor artístico: Max Pierre; Gerente artístico: Ricardo Moreira
Supervisora executiva: Conceição Lopes; Produtora executiva: Beth Araújo
Assistente: Bel Kurtz; Roadie: Pimpa
Orquestra contratante: Paschoal Perrota
Orientador de língua inglesa: Duncan Lindsay
Gravado e mixado no AR Estúdio, Rio de Janeiro por Marcelo Sabóia
Assistido por Fernando Fishgold e Bruno Stehling
Exceto: faixa 19 (gravada no Estúdio Monoaural por Kassin e Berna Ceppas, assistida por Estevão Casé), “There Will Be Another You”, gravada no Estúdio Palco por Thiago Braga, assistido por Adriano Silva; e a faixa 22 (percussão gravada no Estúdio Ilha dos Sapos por Flavio Souza, assistido por Cristiano Lacerda).
A faixa 16 contém uma amostra de “Te Entrega, Corisco” de Sérgio Ricardo
(da trilha sonora de "Deus e o Diabo na Terra do Sol")
.Faixas 2, 3, 5, 7-9, 14 e 17 regidos e arranjados por Jaques Morelenbaum
Faixa 4 arranjada por Pedro Sá e Moreno Veloso
Faixas 11 e 19 arranjadas por Pedro Sá
Faixa 19 arranjada e programada por Kassin e Berna Ceppas
Faixa 20 transcrita do original gravada pela DNA e conduzida por Jaques Morelenbaum
Faixa 22 arranjada para percussão por Carlinhos Brown, arranjada para cordas e regida por Jaques Morelenbaum
Masterizado por Robert C. Ludwig no Gateway Mastering Studios, Portland, ME
Conceito, design gráfico e fotografia por Miguel Rio Branco
Tipografia e produção gráfica por Zoy Anastassakis
Assistido por Miguel Rio Branco Mariana Mello
Coordenação gráfica: Gê Alves Pinto e Geysa Adnet
Produtor Executivo: Robert Hurwitz





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